rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

Frans Jozef- Fox Glaziër, Lake Matheson(Mirror Lake)

De zon schijnt en de lucht kleurt hemelsblauw als we Greymouth verlaten. Nadeel van de zon aan de Westcoast is dat er meteen zandvliegen op je afkomen zodra je buiten bent. Die beestjes zijn heel klein maar bijten erg gemeen. We hadden ons goed ingesmeerd maar ja je vergeet weleens een plekje hé. Nou die vliegjes niet hoor!! Na de lunch bereiken we de Southern Alpes, de HOGE bergen dus. Daarin liggen 2 bekende gletsjers; De Frans Jozef en de Fox Glaziër. Beide van redelijk dichtbij gezien (boven op de toppen ligt nog een klein beetje sneeuw) als laatste de Fox Glaziër die ieder jaar kleiner wordt. De volgende stop is Lake Matheson (Spiegelmeer). Het waaide iets, daarom niet de beroemde weerspiegeling in het meer van Mount Cook en Mount Tasman zoals op de bordjes staat en de reden is voor de bijnaam van dit meer. Wel door een sprookjesachtige groene bosrijke omgeving de Lake Matheson Track gewandeld. Met ietwat stijve benen van bergie op en bergie af erg genoten. De dag sluiten we af met een kleine avondwandeling langs kleine natuurwondertjes: Glimwormen! Niet in een grot maar in het bos dit keer. Blijft een bijzonder schouwspel. Bovendien bezorgden we een groepje Aziatische mensen een topavond! Met zo'n 14 man, die allemaal uitgerust waren met een hoofdlampje waren ze op zoek naar de glimwormen. Overal waar ze keken ze zagen er niet 1. Uitgelegd dat ze het lampje even uit moesten zetten. Ja hoor toen zagen ze de wonderlijke wereld. "Wonderfull" en dat is het!!