rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

Gannets Beach Adventure Napier

Zondagmorgen 06.30 op naar Napier vandaag, een kleine 200 km -en hoe kan het ook anders- door de bergen. De weersvoorspelling geeft aan: veel, vaak insmeren. De zon verwarmt met 29 graden, best warm. Napier ligt aan de Oostkust van het Noordereiland. In 1930 getroffen door een zware aardbeving waarbij meer dan 200 mensen omkwamen. De plaats is in een toen populaire stijl "Art Deco" herbouwd. Daarnaast staat de regio ook bekend om "CAPE KIDNAPPERS" en de Gannets (Jan van Genten) en deze gaan we vandaag bekijken. En dat doen we per.......tractor!! Daar gaan we dan om 10.00 op een aanhanger achter een grote tractor. (totaal 3 stuks). De route naar Cape KIDNAPPERS wordt volledig afgelegd over het rotsstrand en daar waar het lastig wordt gewoon door zee! Hilariteit alom en een paar natte kuiten en schoenen als extraatje. Onderweg wordt verteld over deze bijzondere kustlijn. Aan de rotsen kun je goed zien hoe de aarde zich heeft ontwikkeld de laatste 5 miljoen jaar en kun je de breuklijnen van de aardbeving zien. Na een kleine anderhalf uur zien we de eerste Gannets op de rotsen bij de kust. Jan van Genten leven doorgaans op zee, Napier is 1 van de zeldzame plaatsen waar ze in zo'n grote kolonie op land leven. De kolonie zelf is niet per tractor bereikbaar, hiervoor moeten we nog wel een stuk met de benenwagen. . . . Geen probleem toch. . . . OEF!! Het pad naar boven is erg stijl en ongeveer 3 km lang. Vol goede moed gestart maar na een kleine km haak ik af. Tong op de knieën, kan niet meer. Rene wil het toch proberen en met bloed, zweet en tranen bereikt hij de top. Een mega prestatie!!! En gaaf om zoveel Gannets bij elkaar te zien. (En goed te ruiken ook overigens). Dat zijn vele foto's. Rond 1 uur begint de terugreis. Wat een lol, hobbel de bobbel weer over het strand en door de zee. We hebben zo gelachen met zijn allen op de aanhanger en hadden dit zeker niet willen missen.

Aart Langevoort

Gaaf hoor om jullie te volgen tijdens jullie reis. Weet nu een beetje hoe het is als wij in Canada op vakantie zijn. Geniet er nog lekker van, dan doen wij dat ook :-)