rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

Rotorua Mitai Maori Village

Bij aankomst in Rotorua roken we meteen de zwavel, een hele vieze geur bah ! Het is jammer dat er geen geursensatie in dit reislog zit om te kunnen meegenIeten. Rotorua staat bekend als het centrum van de Maori cultuur. In de omgeving van Rotorua zijn heel veel Maori dorpen die hun cultuur graag willen delen. Zo zijn we gisteravond rond 18.15 richting The Mitai Village gereden. Bij aankomst werden we verwelkomt door een vrouwelijke Mitai inclusief gezichtstatoo, later werd duidelijk dat het de tatoo van de uil betreft. Er volgde een korte rondleiding langs de "Hangi". Hierbij worden gerechten als zoete aardappelen, lam, kip en groenten ongeveer 4 uur op hete stenen in een authentieke aarden oven bereid (met andere woorden: ze koken onder de grond)! Aan de overkant bekijken we een originele "WAKA", een houten met de hand gesneden oorlogs kano. Dat is een aardige klus geweest. Lopende naar een riviertje kijken we waar Maori krijgers in een WAKA kwamen aangepeddelen, ook al is het toeristisch het is leuk om te zien en te ervaren. Beginnend met een Maori welkomstritueel geven ze een show van allerlei dansen (met vooraf een kleine uitleg). Natuurlijk werd aan het einde de "HAKA" gedanst. Ook hier werd uitgelegd wat de bedoeling is/was en waarom de tong wordt uitgestoken ( mijn mond watert en ik lik mijn lippen want binnenkort zal ik je vlees proeven). Hmmm. De HAKA gaat gepaard met schreeuwen en stampen, met knuppels zwaaien en woeste grimassen. Het is niet alleen een oorlogsdans al werd hij vaak uitgevoerd om de oorlogsgod te roepen en vijanden af te schrikken. (Nou met die blikken snap ik dat wel). Na deze vertoning van "oorlogsgeweld" gezamenlijk aan tafel. De in de Hangi gegaarde gerechten waren intussen gesneden en klaargezet met als toetje een pavlova en een chocolade surprise. Al met al een leerzame avond gehad met veel informatie en een goed gevuld buikje. Onderweg naar het hotel was het inmiddels donker. Tot nu toe nog niet in et donker gereden (net na 20.00 is het hier donker). Kijkend naar de hemel...........wat ongelofelijk zoveel sterren.

Reacties

Reacties

Jeannine

Och schatten wat doen jullie weer prachtige ervaringen en herinneringen op. ???. Trouwens ben blij dat er geen geursensatie bijzit met die heerlijke zwavel ????????.

Marja

Sluit me aan bij Jeannine, blij dat de geur niet meegestuurd kan worden, ik ken de geur .... al met al weer een geweldige ervaring weer. xxx

Claudia

Lieverd, je kunt t allemaal zo mooi vertellen. Het is alsof ik er zelf bij ben! Ik geniet met jullie mee hoor x

jan vos

Jeetje wat zitten jullie te zeiken over de zwavelgeur. Dat hoort bij Rotorua. Ik ben er 4x geweest bij mijn familie daar. geniet toch eens van de maori cultuur daar en ja daar hoort de zwavel geur bij. Arohanui vanuit spaarndam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!