rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

On the road en the Kiwi experience

Een vroege start op een miezerige dag op weg naar Waitomo een dikke 400 km. Het heeft s' nachts verschillende keren behoorlijk geregend. Bij vertrek valt het nog enigsinds mee. Jammer dat de bergen verscholen zitten in de dichte wolken. Goed dat we gisteren zulke mooie foto's hebben kunnen nemen. Nou het weer kan nog veel slechter en dat werd het ook gaandeweg onze rit. Het gemiezer veranderde al snel in gestage regen en uiteindelijk bij tijd en wijle in complete stortregens, dus geen vergezichten want door de regen was amper iets te zien. In de middag klaarde het op tot af en toe een bui. Op weg naar Otorohanga (ja spreek dat maar even snel uit zonder te struikelen over de letters). Een klein stadje, 50 km ten zuiden van Hamilton (nee, helaas niet van Lewis) staat het Otorohanga Kiwi House en zoals verwacht hebben ze daar Kiwi's. Kiwi's zijn nachtvogels en schuw. Om ze hier te kunnen zien loop je ook echt in het donker. Als je hieraan gewend bent zie je ineens de Kiwi's scharrelen. Hun echte kleur zie je niet goed, het licht is als maanlicht voor ons. Alle kiwi's (er zijn 5 soorten) zijn bedreigde soorten. De naam Kiwi komt van de kreet van het mannetje tijdens de paartijd. Ze hebben vleugels maar kunnen niet vliegen. Ook zien ze slecht maar ruiken daarintegen zeer goed. Als enigste vogelsoort hebben ze de neusgaten aan het eind van de snavel waardoor ze hun prooi van insecten en wormen gemakkelijk kunnen vinden. Een kiwi vrouwtje legt een ei zo groot als ze zelf is, ze doet 24 dagen over het leggen van haar 1ste ei en 15 dagen over het 2de. De Kiwi komt na 80 dagen uit het ei. Compleet met veren en geheel zelfstandig zoekt het gelijk zelf zijn eten. Dit is wat de kiwi zo kwetsbaar maakt. Zo tot zover de Kiwi educatie. Er zijn nog andere vogels te zien. Vele vogels in Nieuw Zeeland kunnen niet vliegen, zo zijn er hier eenden die niet kunnen vliegen. Zien we Kakariki's, en een soort scholekster, zwarte vogels met oranje snavels. Zwemmen er reuze palingen van wel 60 tot 75 jaar oud naar het ondiepste water voor een maaltje verse zalm, enkele terrariums met hele kleine Gekko's, gele en groene. (En nee, het is geen familie mocht je twijfelen!) Zo het bezoek aan het Kiwi House zit erop en is ondanks de regen ook deze dag een geslaagde dag.

Marja

Bedankt voor alle informatie weer, zo steek ik er nog wat van op ;-)

Jootje

Inderdaad Marja, wij leren een hoop bij via onze globetrotters. Op naar het volgende avontuur (met beter weer) hopen wij voor jullie. Pas een week weg en al zoveel gezien. Ben jaloers!