rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

PAIHIA Dolfijnen, Seals, Hole in the Rock en Cathedral Cave

Na en heerlijk ontbijt wacht vandaag een nieuw avontuur: een "Cruise" door de Bay of Islands. Aan boord van en grote geel-zwarte boot, De Explorer Discovery is er voor vertrek instructie hoe er gehandeld dient te worden in bepaalde situaties tijdens deze cruise. Dan vertrekken we op volle snelheid richting open zee waar hopelijk de "wilde" dolfijnen te zien zijn en we kunnen zwemmen met deze zeer intelligente dieren. Helaas is zwemmen niet aan de orde vandaag, er zijn jonge dolfijntje gespot die elk half uur gevoed worden en uit bescherming voor zowel dier als mens gaat er dan niemand het water in. Het weer is fantastisch we tikken de 27 graden aan en het water is kalm. De schipper en zijn Co-piloot schuifelen zachtjes over het water en ja daar zijn de dolfijnen!! Wat een geweldig gezicht om deze reuzen van zo heel dichtbij te zien. Echt geweldig!! Ook een jong dolfijntje kunnen we zien. Ze zwemmen, springen voor en naast de boot dan links en dan weer rechts. We hebben prachtige actiefoto's kunnen schieten. Zelfs een korte video opname kunnen maken. Na drie kwartier varen we vervolgens tussen de 144 eilanden van de Bay of Islands door naar open zee waar de kans bestaat dat een orka zich laat zien. De boot mindert vaart en aan de linkerzijde zien we Bird Rock, uiteraard met vogels maar ook een Seal die na een lange afwezigheid weer in deze wateren aanwezig is. Behendig klimt hij of zij natuurlijk dat is zo even niet te zien vanaf de boot naar boven. Moeder natuur wat bied je een schoonheid. Na een uur verder varen komen we bij The Hole of Rock aan, heel, heel mooi zo'n bijzonder stukje natuur. We zijn best dichtbij geweest maar er doorheen varen nee toch maar niet. Wel vaart de boot binnen in The Cathedral Cave tot halverwege dan achteruit weer richting open water. Imposant gezicht al die rotsen en wat een helder blauw water. Onderweg hebben we het eiland gezien waar James Cook aan wal kwam eniet de Engelse vlag plante. Op de weg terug waren alle dolfijnen verdwenen en heeft ook de Orka zich niet laten zien en zet de boot koers naar Russen (dit plaatsje werd vroeger de Hell Hole van Nieuw Zeeland genoemd) een vissersplaatsje waar de walvisjagers hun haven hadden en er veel zeelui kwamen. Hier stappen enkele mensen van boord. Onze stop: eindstation Paihia.

Wonderen bestaan nog, echt waar! Het was een spectaculaire, fantastische "dolfijne" middag!

Jeannine

Wow wat een prachtige ervaring en wat geweldig om zo mee te mogen genieten. XXXXX van ons

marja van der kolk

Het is weer super. gaaf die foto's van de springende dolfijnen. TOp hoor. We genieten mee, jaloers xxx