rene-en-astrid-down-under-nieuw-zeeland.reismee.nl

KAWAKAWA ( 5 maart 2017)

Een toilet in stijl!!!

Vandaag de huurauto opgehaald, een Toyota Corolla. Het is een automaat waarmee je ook nog links moet rijden. Eindelijk mag Rene constant links rijden op de autoweg en ook nog rechts inhalen. Het links rijden geeft niet veel problemen, als je wegrijdt even uitkijken en verder met de stroom mee rijden. Op de eerste dag met de auto hebben we een detour gemaakt van 14 km. ( ps en inderdaad in plaats van het knipperlicht zijn de ruitenwissers een aantal keren voor onze neuzen heen en weer gegaan).

Er zullen mensen zijn die zullen zeggen: Wat een idioten, maar het is echt zo, we hebben omgereden om een toilet te bezoeken. Maar het is dan ook een hele bijzondere. Met eigen ogen hebben we gezien hoe een toilet een afgelegen stad op het Noordereiland in Nieuw Zeeland op de kaart heeft gezet. De Kiwistad Kawakawa in de Bay of Islands. Het is de meest gefotografeerde toilet ter wereld.

Een dak van gras, gouden ballen op pilaren, ramen gemaakt van flessen, mozaïek op de muren ala Picasso en een geplaveide vloer vormen het kunsttoilet in Kawakawa. Het is gemaakt door een Oostenrijkse architect met de naam Hundertwasser ( toepasselijker kan de naam toch niet ) die in deze omgeving woonde in een huisje zonder elektriciteit van 1973 tot aan zijn dood op 71-jarige leeftijd in 2000.

Al wandelend zien we ook een nostalgische klein stationnetje met de naam "Vintage Railway Station". Het blijkt dat Kawakawa ook nog eens de enigste stad in Nieuw Zeeland is waar een treinspoor door de Hoofdstraat loopt. Auto's moeten even wachten of gaan netaan zij aan zij voorbij. In vroegere tijd was er een levendige kolenindustrie maar dat is allang verdwenen. Alle werkzaamheden van machinist tot conducteur tot aan de dame die de treinkaartjes verkoopt hebben 1 ding gemeen: het zijn vrijwilligers op hoge leeftijd die met hart en ziel dit station met haar stoomtrein (en) onderhouden en laten rijden. 3 dagen per week: vrijdag, zaterdag en zondag. Natuurlijk kopen we een kaartje en nemen plaats in de stoomtrein. De bel luid... de trein komt langzaam in beweging. Kort na vertrek wordt door de "conducteur" het kaartje geknipt. Genietend van een prachtige route van 45 minuten met de stoomtrein, zien we groene velden met schapen en koeien schuilend onder een boom. Heuvels oneindig groot en groen. Heerlijk de haren even in de wind in het "BOEMELTJE" van toen!